כתיבת כתבות יחסי ציבור
המדריך לכתיבת כתבות יח”צ
כתבות יח”צ הן אחד הכלים היעילים ביותר להעברת מידע מקיף על המוצר והעסק שלכם ולהניע את הקהל לפועלה. בין אם בעיתונות המודפסת או באתרי אינטרנט – קבלו את המדריך לתקשורת אפקטיבית באמצעות כתבת יח”צ מושכת, הדרכים לכתיבתה, וגם: האפשרויות לפרסום כתבות יח”צ
מחפשים כתיבת כתבות יח"צ?
אנחנו כאן בשבילכם.
מה זה כתבת יח”צ
חלק בלתי נפרד מקידומו של עסק בתוך מערך הפרסום הוא מאמרי יחסי ציבור – כאלה שנראים כמו מאמרים מערכתיים בעיתון או ברשת, אבל למעשה הם פרסומת בצורת כתבה. אנחנו נתקלים בהם במוספים מסחריים בעיתונות היומית או במה שנקרא “כתבות ממומנות” באתרי האינטרנט או בסלולר, בנושאי נדל”ן, רפואה, טיפוח, רכב, טיולים, אוכל, ועוד ועוד.
היתרון של כתבות יח”צ שכאלו על פני פרסומת טלוויזיה או מודעה רגילה ברור – הוא מכיל טקסט מעמיק, המספק תמונה רחבה, רקע, אווירה והנחיה לפעולה על המוצר/שירות שלכם. כזו שכל קורא שמתעניין בנושא יקבל מידע מקיף אודותיו וכך יוכל להיכנס לעובי הקורה, להעשיר את ידיעותיו ולקבל החלטה מושכלת ביחס לרכישת המוצר.
כתבות יחסי ציבור (PR) ממלאות תפקיד מכריע בעיצוב תדמיתו של ארגון, טיפוח קשרים עם הציבור והפצת מסרים מרכזיים לגבי מוצרים ושירותים חדשים. בין אם אתם אנשי יחסי ציבור ותיקים או אנשי תקשורת מתחילים – שליטה באמנות כתיבת מאמרי יחסי ציבור משפיעים היא חיונית. להלן מדריך שיעזור לך ליצור תוכן משכנע שמהדהד עם הקהל שלך.
מי קהל היעד שלכם
זו, כמובן, השאלה הראשונה והבסיסית ביותר. בכתבת יחסי ציבור אינכם פונים לקהל הרחב, אלא לנישה מסוימת של צרכנים (למשל: רוכשי דירות, רכב, קרם למיצוק העור, וכו’). מובן שהפנייה לכל אחד מהקהלים היא שונה, בהתאם לדמוגרפיה ולהעדפות הצרכניות שלהם. לכל אחד מהם יש לדבר בשפה שלו. למשל, פנייה לאישה שרוצה להיפטר מקמטי הפנים שלה תדבר על היכולת להשיב את הנעורים והיופי באמצעים לא פוגעניים ויעילים, חדשניים בשוק הקוסמטיקה ומספקים תוצאה מהירה. לבעלי עסקים המחפשים קניון חדש למקם בו את העסק שלהם יש לפנות בדרך שתשכנע אותם שהמקום המבוקש נמצא באזור אטרקטיבי ומהווה אבן שואבת לעסקים יוקרתיים.
טקטיקה
היות שאתם באים לענות על צרכים מסוימים של קהל היעד, בעצם אתם מציעים לו פתרון לבעיות שהוא חווה ורוצה למצוא להן תשובה, וככל הנראה עדיין לא מצא תשובה אצל חברות אחרות. אז הציגו את העסק שלכם כזה שיפתור את בעיותיו, יענה על צרכיו, יגשים את חלומותיו. כמובן, בלי להגזים, אלא לספק תשובה ריאלית בעטיפה מבטיחה.
סיפורים אנושיים תמיד עובדים: התנסות של לקוחות, עדויות של אנשי מקצוע, מגע אישי, סיפורי הצלחה – כל אלה יהפכו את התוכן לנגיש יותר עבור קהל היעד ויחבר אותו ברמה הרגשית. הם גם יסייעו לבניית אמון ואמינות.
ניסוח הכתבה
כותרת כובשת:
הכותרת היא הדבר הראשון שהקוראים רואים, והיא מהווה “חכה” ללכידת תשומת ליבם. לכן עליה לנסח במילים בודדות מסר מושך שמתמצת את עיקרי כתבת היח”צ. הקפידו להשתמש בשפה רבת עוצמה. דוגמא: “שילוב מנצח של עסקים ובילויים”.
כותרת משנה:
עד 25 מילים. תכיל את כל נתוני המפתח של הכתבה בתמצית. למשל: “גילוי מדעי ישראלי מעורר סנסציה עולמית והופך במהירות לתופעה המשנה את פני הקוסמטיקה. במקום הזרקה נקודתית, קרם לטיפול אולטימטיבי משולב לעור עייף, מדולדל, או מזדקן”. תמיד טוב למשוך את הקורא בעזרת טקסט שיוצר משיכה לקריאת כל הכתבה (“העובדות שלא ידעתם ויפתיעו אתכם על…”).
פסקת הפתיחה:
צריכה להיות משכנעת ולספק סיכום תמציתי של המסר המרכזי.
טקסט:
השתמשו בשפה חיה ומשכנעת ובטכניקות סיפור כדי למשוך את הקוראים כבר מההתחלה. ציינו בבירור את מטרת המאמר וחשיבותו כדי לעודד המשך קריאה. שמרו על שפה בגובה העין, לא מורכבת ומסובכת מצד אחד ולא סלנגית ונמוכה מצד שני. היות שכתבות יחסי ציבור צריכים להעביר מידע בצורה ברורה ותמציתית – הציגו נקודות מפתח בסדר הגיוני, מה שמקל על הקוראים לעקוב אחר הנרטיב. והכי חשוב – בלי טעויות כתיב או דקדוק. הכתבה היא חלון הראווה של העסק שלכם, ואינכם רוצים שהחלון הזה לא יהיה מעוצב לתפארת.
זכרו: נכון שמדובר בכתבת יח”צ, אבל היזהרו מעודף טקסטים שיווקיים מדי – אלה שהופכים את הכתבה לטקסט פרסומי. תפקידו של כתבת יחסי ציבור טובה הוא לקרב את הקוראים ולא להבריח אותם. הוא צריך להיות כתוב לכאורה באורח אובייקטיבי, כמו מאמר עיתונות רגיל.
לידים:
שבצו בכתבה המעוצבת מובאות חשובות ומושכות עין מתוך הטקסט: “המרכז העסקי של המתחם, עם הקמתם של מגדלי המשרדים צפוי להפוך את הווילג’ למתחם עירוב השימושים המשמעותי ביותר באזור השרון”. כך תבליטו מסרים מרכזיים בפונט מודגש וגדול.
אלמנטים חזותיים
כדי לשפר את המשיכה של מאמרי יחסי הציבור יש לשלב בהם ויז’ואלס מתאימים – כאלה שיספקו מצד אחד אווירה ומצד שני יציגו את המוצר (למשל: פרויקט בנייה עתידי מרשים על רקע נופי העיר מצולם מגבוה על רקע שקיעה, או הדמיה של חנויות המעצבים “כמו בחו”ל”). לצד זאת מומלץ לשלב בכתבת היח”צ אינפוגרפיקה – טבלאות נתונים שיקלו על הקריאה וימקדו את העניין בנתונים החשובים, “עוגות” פילוח, דיאגרמות ועוד אמצעים שיחזקו את המסר. אלמנטים חזותיים כאלה מפרקים את הטקסט והופכים אותו למושך יותר וקל יותר לעיכול.
קריאה למעורבות
היות שאתם רוצים כי בסופו של דבר קהל היעד יבצע פעולה – רכישת מוצר, הצטרפות למועדון, חתימה על ניוזלטר באתר אינטרנט של החברה, וכו’, כללו בכתבת היח”צ קריאה לפעולה שתנחה את הקוראים לעשות את הצעד הבא, כחלק מפתיחת תקשורת איתכם.
אופטימיזציה למנועי חיפוש
כדי לשפר את יכולת הגילוי של התוכן שלכם באינטרנט, חיוני לבצע אופטימיזציה עבור מנועי החיפוש (SEO). ערכו מחקר מילות מפתח כדי לזהות מונחים רלוונטיים לענף שלכם – כאלה שגולשים יחפשו במנועי החיפוש – ולשלב אותם באופן אסטרטגי בתוכן שלכם. זה לא רק משפר את דירוג מנוע החיפוש של האתר שלכם, אלא גם עוזר ללקוחות פוטנציאליים למצוא את העסק שלכם בעת חיפוש מוצרים או שירותים קשורים. הדבר נכון במיוחד במאמרי או כתבות יח”צ שבהם יש טקסט ארוך היכול להכיל שפע מילות מפתח שאותם הגולשים יחפשו ביחס לנושא שאתם רוצים לקדם.
כעת, נוכל להתמקד באלמנט משמעותי במיוחד: פרסום כתבת היח”צ שכתבנו.
פרסום כתבות יח”צ
היכן מפרסמים כתבות יח”צ?
עיתונות כתובה:
העיתונים היומיים מפרסמים מפעם לפעם מוספים מסחריים שכוללים בעיקר כתבות יחסי ציבור., וכן כתבות פרסומיות בעיתונים עצמם. עמדו בקשר עם המחלקות המסחריות של העיתונים כדי לדעת איזה מוספים מתוכננים. המחיר בעיתונות המודפסת הוא לפי מספר העמודים והגודל של הכתבה הפרסומית.
אתרי חדשות באינטרנט:
פרסום כתבות יח”צ? אתרי אינטרנט רבים ישמחו לספק את שירותיהם. אם תגללו בעמודי הבית של אתרי החדשות הגדולים (וויינט, וואלה, ישראל היום, וכו’) – תראו כי בין הכתבות המערכתיות משולבות גם כתבות יח”צ הנראות ככתבות רגילות אולם הן תוכן משולם. דהיינו – כתבות יחסי ציבור. על פי החוק יש לציין ליד כתבות כאלה כי הן ממומנות, כדי שהגולשים לא יתבלבלו בין כתבות אובייקטיביות לכאלה שהן מטעם גופים מסחריים. על פי ההסכם עם האתרים הכתבה שלכם תפורסם ותופיע למשך זמן שייקבע ובעמודים שייקבעו (למשל, עמודי מדורים, עמודי החדשות, וכו’), וכן בגרסת הסלולר שלהם.
גוגל:
מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם מאפשר העלאת תכנים מסחריים גם לעמודי החיפוש שלו. בסלולר עמוד החיפוש של גוגל מביא שלל כתבות מסחריות (קל להבחין בהן כי הן נושאות את הכותרת “ממומן”) בין כתבות מערכתיות.
מחפשים כתיבת כתבת יח”צ? זקוקים לעזרה בפרסום הכתבה? Tabello כאן
אנחנו, Tabello, מומחים ביצירת כתבות יחסי ציבור ופרסום שלהן. רוצים שנכין לכם אחת כזו? פנו אלינו עוד היום – באמצעות כפתור הווטסאפ מצד שמאל.
צריכים כתיבת תוכן לכתבות יח"צ? דברו איתנו
אנחנו מתמחים בכתיבת כל סוגי התוכן. פנו אלינו – אנחנו מבטיחים לחזור אליכם כמה שיותר מהר